Kuba1976 19 maja 2015 14:15
Witam

Relacja ta będzie trochę inna niż te które były zamieszczane tutaj dlatego , że ciężko jest opisywać po raz enty to co wszyscy już znają . Bardziej ma to być relacja z informacjami praktycznymi dotyczącymi kolei czeskich - a nuż ktoś skorzysta i na coś się komuś to przyda :) Wyjazd ten był też inny niż wszystkie dotychczasowe dlatego , że postanowiłem nań zabrać swoją kobietę która jest dość ciężkim przypadkiem gdyż jedynym akceptowalnym ze względu na chorobę lokomocyjną środkiem transportu jest pociąg ... Więc do rzeczy .

Przewoźnicy :

PKP Intercity
Ceske Drahy
Deutsche Bahn
Leo Express
Przewozy Regionalne

Przygotowania :

1. Ogarnięcie noclegu : Do tej pory korzystałem z serwisu http://www.hostelbookers.com ale dla mojej kobiety spanie z kilkoma osobami w jednym pokoju to zbyt wysoka szkoła jazdy więc musiałem korzystać z innej opcji . Tutaj z pomocą przyszedł mi serwis : http://www.wirtualnapraga.pl dzięki któremu za naprawdę rozsądną cenę zarezerwowałem nocleg .
2. Ogarnięcie dojazdu : z tym był najmniejszy problem : wiadomo było , że PolskiBus odpada ale są przecież pociągi które po lekkim pokombinowaniu wcale nie muszą być takie drogie :)
3. Dojazd z Pragi do Drezna i z powrotem tutaj był największy problem ale wyszedłem z tego obronną ręką pisząc maila do Kolei Czeskich z zapytaniem jakie są oferty na podróżowanie do Drezna (przedstawię wszystko w dalszej części tekstu)

Wyjazd :

Najpierw z Lublina skąd jesteśmy udaliśmy się 5 kwietnia pociągiem do Warszawy skąd o 21.20 pociągiem TLK Chopin do Pragi/Wiednia/Budapesztu udaliśmy się już w drogę do Czech . Bilet kupiliśmy w relacji Lublin - Zebrzydowice . Z pewnością zapytacie dlaczego nie Lublin - Praga otóż dlatego że za Zebrzydowicami są już tylko Czechy a z doświadczenia wiem , że obsługa pociągu zmienia się w Bohuminie - na terenie Czech polska obsługa w razie gdyby postanowiła sprawdzić bilety możejedynie pogrozić palcem (jest opatentowane i stosowane przez wielu ludzi którzy jadą do Czech - ja w każdym razie stosowałem je za każdym razem gdy jechałem tym pociągiem - w pociągach EIC tego nie da się zrobić - bo załoga zmienia się na stacji Petrovice u Karvine) . Jest godzina 2 w nocy jesteśmy już w Czechach ...

Informacja o Kolejach Czeskich :

Przede wszystkim podstawowa informacja jest taka że w Czechach (mówię tylko o państwowym przewoźniku) nie ma podziału jak w Polsce że inna cena na osobowe , pośpieszne, expresy , intercity taryfa jest taka sama , możesz wykupić miejscówkę ale nie musisz (wyjątkiem są pociągi SC obsługiwane przez Pendolino) Czechy są też takim krajem gdzie dopuszczalne jest sumowanie zniżek . A propos zniżek , są dwie na których warto skupić swoją uwagę :

- spatecni sleva : czyli bilet powrotny - kupując bilet powrotny mamy 5% zniżki (przy czym powrotna podróż musi skończyć się o 23.59 tego samego dnia)
-sleva pro skupiny : czyli bilet grupowy - dla Czechów grupa to już dwie osoby (max może być 30 osób) Wielkość zniżki wynosi 25% dla drugiej osoby i 50% dla trzeciej i każdej kolejnej.

Przy zakupie biletu grupowego powrotnego zniżka jest jeszcze większa, (dodatkowo 5%), liczona jest bowiem nie od taryfy podstawowej, a od biletu ze zniżką powrotną.

Jesteśmy zatem w Bohuminie ... Tutaj wagony do Czech zostają odczepione od pozostałej części składu który po kilkuminutowym postoju rusza w dalszą drogę w kierunku Wiednia i Budapesztu . MY musimy kupić bilety na odcinek z Bohumina do Pragi . Kasa otwarta cała dobę (pani kasjerka na którą trafiłem miła uśmiechnięta i świetnie mówiąca po polsku sprzedaje mi bilety) Wracam do swojej lubej korzystając z tego że mamy cały przedział dla siebie śpimy do samej Pragi którą witamy ok 8 rano ...

Dalej to już zwiedzanie (bagaże zostawiliśmy w skrytce bagażowej na dworcu kolejowym) powrót po bagaże , zakwaterowanie w hotelu , zwiedzanie , jedzenie piwo ...

Wszystko co najważniejsze "obskoczyliśmy" w ciągu dwóch dni . Już wcześniej postanowiliśmy że z racji tego że z Pragi jest blisko i są dobre połaczenia wyskoczymy na cały dzień do Drezna . Ale jak to zrobić małym kosztem ? Sposób jest jeden :

dla jednego pasażera : 200 kc
od 2-5 pasażerów : 400 kc (Uwaga za bilet nie za osobę)
do tego za 90 kc można wykupić bilet na przewóz rowerów za 90 kc

Bilety kupione no to jedziemy . Jedziemy pociągiem EC z Budapesztu do Berlina w całości na węgierskich wagonach które są bardzo wygodne , klimatyzowane a przede wszystkim czyste. Wjeżdżamy do Usti nad Labem do którego mamy pierwszy bilet ale nie musimy wysiadać : w razie kontroli pokażemy bilet Labe/Elbe na którym dojedziemy tam i z powrotem na odcinku Usti nad Labem - Drezno - Usti nad Labem. Wysiadamy w Decinie , pociąg którym przyjechaliśmy odjeżdża za chwilę podstawi się szynobus w barwach Deutsche Bahn do miejscowości Bad Schandau którym udajemy się w dalszą drogę . Po około 10 minutach dojeżdżamy do Bad Schandau gdzie na sąsiednim torze czeka już pociąg do Drezna . Podróż pociągiem piętrowym , za oknem piękne widoki typowe dla Dolnej Saksonii czyli góry , skalne urwiska i wijąca się obok rzeka Łaba . Po godzinie podróży którą praktycznie całą spędziliśmy z nosami w oknie meldujemy się w Dreźnie ...

krystoferson112 25 maja 2015 21:54 Odpowiedz
no dawaj dalej.....
pomoc 26 maja 2015 11:48 Odpowiedz
Kuba1976 napisał:Witam Najpierw kupujemy bilet z Pragi do Usti na Labem (ze zniżką powrotną i grupową) a później kupijemy bilet o nazwie "Labe/Elbe" . I o tym bilecie słów kilka . Jest to bilet występujący w kilku wersjach : dla jednego pasażera : 200 kc od 2-5 pasażerów : 400 kc (Uwaga za bilet nie za osobę) do tego za 90 kc można wykupić bilet na przewóz rowerów za 90 kc Uwaga : Bilet jest ważny do godziny 23.59 , na odcinku czeskim możemy jeździć każdym pociągiem jaki jedzie w kierunku Drezna ale na osttatniej stacji przed granicą czyli w Decinie musimy wysiąść . Na odcinku od Decina do Drezna możemy jeździć tylko pociągami regionalnymi . TYLKO 2 KLASA !Mówisz o bilecie Euronysa? :P przeeepłaciłeś :D Jeśli chodzi o odcinek Dečin - Bad Schandau, obowiązuje analogiczna zasada do tej z Zebrzydowic, bilet do Dečina (Hr.) a dalej nikt nic wam nie zrobi. Mowa oczywiście o poc. dalekobieżnych.
kuba1976 26 maja 2015 12:21 Odpowiedz
@pomocPiszę o bilecie Labe/Elbe który jest ważny od Usti nad Labem do Drezna więc nie muszę kombinować z biletem Praha - Decin (hr) wystarczy kupić bilet Praha - Usti nad Labem (najlepiej jeśli wracasz tego samego dnia ze zniżką powrotną) Nie korzystałem z biletu Euro Nysa co zresztą jest wyraźnie napisane . Pod tym linkiem masz bardziej szczegółowe info : http://www.cd.cz/en/mezinarodni-cestova ... mp=zahrvimPS Nie uważam że przepłaciłem :P @krystoferson112Niebawem dopiszę resztę
kuba1976 19 czerwca 2015 08:49 Odpowiedz
W końcu mam trochę czasu żeby dokończyć swoją relację . Jesteśmy w Dreźnie . Wysiadamy na dworcu Dresden Hbf i pierwsze wrażenie : "Jejku jakie to duże :D" Nasze pierwsze kroki kierujemy do dworcowej Informacji Turystycznej która mieści się niedaleko głównego wyjścia . Zaopatrujemy się tam w jako to nazwała moja luba "plano przewodnik" (plan miasta na jednej stronie na drugiej przewodnik - po polsku . cena 8 euro) Już przed wyjazdem zdążyliśmy się zorientować że do zwiedzania nie będzie nam potrzebny bilet na komunikację raz że mamy dużo czasu , dwa że wszystko da się ogarnąć spacerkiem . Gdyby ktoś potrzebował to : Bilet całodzienny 6 euro (ulgowy 5) strefa 1 , 8.50 euro (ulgowy 7 euro) bilet na dwie strefy Bilet rodzinny (dwie osoby dorosłe + nawet 6 dzieci) 9 euro (I strefa) , 13 euro (dwie strefy) Bilet grupowy (max 5 osób dorosłych) 15 euroulgi : dzieci 6-14 , osoby powyżej 60 lat Jak już pisałem wszystkie rzeczy godne obejrzenia znajdują się w blisko siebie . Udajemy się zatem na spacer w kierunku Łaby nad którą leży Drezno . Nad rzeką po stronie gdzie jest większość zabytków ciągnie się taras spacerowy Terrasenufer dochodzimy nim wzdłuż Łaby do Theater Platz i naszym oczom ukazuje się gmach Semperoper obok znajduje się Hofkirche (Katedra) , stamtąd jest blisko do zespołu pałacowego Zwinger następnie starymi uliczkami udajemy się równoległa do Terrasenufer uliczką Augustus Strasse do Frauenkirche (nigdzie nie wstępujemy więc nie podaje cen zwiedzania - bardziej podziwiamy architekturę tych budynków). Potem małe zakupy w sklepie i po 5 godzinnym pobycie wracamy do Pragi . A następnego dnia do Polski